Nyitólap » A probiotikumokról » Probiotikum szedése a terhesség alatt
A terhesség alatt szedett probiotikum megelőzheti
a gyermekek elhízását
Egy
új közlemény szerint a terhesség alatt probiotikumot szedett nők
körében lényegesen kevesebb a terhességi diabetes alakult ki és
csökkenhet a túl nagy újszülöttek aránya is. A terhesség alatt kialakuló
tartósan magas vércukorszint, az úgynevezett terhességi diabétesz
megnöveli annak kockázatát, hogy az anyánál később 2-es típusú
cukorbetegség alakuljon ki, és hogy az újszülöttnél később gyermekkori
elhízás, majd idősebb korban cukorbetegség alakuljon ki.
"Ez az első olyan közlemény, ami beszámol a korai, az első trimeszterben elkezdett probiotikum-szedés biztonságosságáról. Ennek a megközelítésnek az az érdeme, hogy lehetővé teszi a születési kimenetelre gyakorolt hatás felmérését, ha egyáltalán van ilyen hatás"
Finn kutatók arról számoltak be a British Journal of Nutrition hasábjain, hogy a probiotikus étrend-kiegészítés több mint 60%-kal csökkentette a terhességi diabetesz előfordulását. Az anyai előnyökön túl kevesebb túlságosan nagy magzat született.
"A hosszú távú előnyös hatások a várandós és szoptató anyák kiegyensúlyozott táplálkozásának köszönhetők, valamint annak, hogy növeltük az anya és gyermeke bélflórájában az egészséges baktériumok mennyiségét" írták a kutatók.
"A jelen tanulmány eredményei azt támasztják alá, hogy a nyugati életstílus okozta betegségek terhei csökkenthetők. Az eredmények alapján állíthatjuk, hogy a perinatalis étrendi tanácsadás probiotikumok szedésével kombinálva biztonságos és költséghatékony eszköz lehet az elhízás-járvány ellen."
A vizsgálat részletei:
A finnországi Turku egyetemének Raakel Luoto vezette kutatói 256, a
terheség első harmadában lévő nőt vontak be a vizsgálatba.Véletlenszerű
elosztásban két csoportba sorolták be őket: kontroll csoportba, illetve
táplálkozási szakértő vezette intenzív diétás tanácsadásban részeső
csoportba. Ez utóbbi csoportot szintén véletlenszerűen tovább osztották ,
egy részük probiotikus étrendkiegészítőt kapott, a másik plaebót. Az
étrend-kiegészítő Lactobacillus rhamnosus GG-t (LGG, Valio) és
Bifidobacterium lactis Bb12-t (Chr Hansen) tartalmazott.
A 24 hónapig tartó vizsgálat végén a kutatók azt találták, hogy a
probiotikumot kapott csoportban a terhességi diabetes gyakorisága
lecsökkent, 13%volt, míg az étrendi tanácsadás és placebó mellett 36%, a
kontrollcsoportban pedig 34% volt; így a csökkenés aránya meghaladta a
60 %-ot.
A gestatiós diabetes által érintettek esetében a diétás beavatkozás
független tényezőként csökkentette az újszülöttek születéskori méretét.
Mellékhatásokat nem okozott és a terhesség tartamát sem befolyásolta.
"A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a probiotikummal kiegészített étrendi tanácsadás biztonságos és költséghatékony eszköz lehet az elhízás-járvány elleni küzdelemben. Annak fényében, hogy a születési súly a későbbi elhízás előrejelzője, eredményeinknek közegészségügyi jelentősége lehet, mert azt mutatják, hogy ez a kockázat csökkenthető."
Forrás: British Journal of Nutrition
Published online ahead of print, doi: 10.1017/S0007114509993898
"Impact of maternal probiotic-supplemented dietary counselling on
pregnancy outcome and prenatal and postnatal growth: a double-blind,
placebo-controlled study". Authors: R. Luoto, K. Laitinen, M. Nermes, E. Isolaur
A probiotikumokkal kiegészített étrendi tanácsadás jelentősége a terhesség kimenetelére, a pre- és postnatalis növekedésre: kettős vak, placebo kontrollos vizsgálat
Összefoglalás
A perinatalis táplálkozási körülmények hosszú távon is kihatnak az anya és a gyermek egészségére és jóllétére. A tanulmány célja a perinatalis probiotikumokkal kiegészített étrendi tanácsadás biztonságosságának és hatékonyságának meghatározás volt a terhesség kimenetelére, valamint a magzati és újszülöttkori növekedésre a 24 havi követés során. Összesen 256, a terhesség első trimeszterében lévő nőt soroltak be a kontroll, illetve az étrendi tanácsadásban részesülő csoportba. Az intenzív diétás tanácsadást táplálkozási szakértő biztosította; a résztvevőket véletlenszerűen, kettős vak módszerrel újabb két csoportba sorolták, az egyik. lactobacillus GG-t és Bifidobacterium lactis Bb12-t kapott (diéta/probiokum csoport), a másik placebót (diéta/placebo csoport).
- A probiotikum adása csökkentette a gestatiós diabetes mellitus (GDM) gyakoriságát; 13% volt a diéta/probiokum csoportban, versus 36% a diéta/placebo csoportban és 34% a kontrollcsoportban; p=0,003.
- Az eljárás biztonságosságát tanúsítja a terhességek normális tartama és az, hogy nem észleltek mellékhatásokat sem az anyákon, sem a gyermekeken. Nem mutatott jelentős eltérést sem a pre-, sem a postnatalis növekedési ütem az egyes csoportok között.
- A kétféle intervenció hatása különbözött: a probiotikum a GDM kockázatát, a diéta az érintettek körében a nagy csecsemők szülésének kockázatát csökkentette; a születési súlyra p=0,035; a születési hosszra nézve p=0,028.
Az eredmények azt mutatják, hogy a probiotikumokkal kiegészített perinatalis étrendi tanácsadás biztonságos és költséghatékony eszköze lehet a metabolikus járvány elleni harcnak. Tekintve, hogy a születéskori méret a későbbi elhízás kockázatának jelölője, az eredmények közegészségtani jelentőségűek lehetnek, mert azt mutatják, hogy ez a kockázat befolyásolható.


